Pare ca pentru muritorii de rand este destul de greu sa pui mana pe un GPU precum NVIDIA GeForce RTX 5090, insa baietii de la MSI au fost de gasca si au trecut, pe fuga ce-i drept, cu un mastodont de placa video pe la noi – MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC.
Si totusi, ce avem noi mai exact in cazul de fata? Evident, in “core-ul” sau pulsul este dat de arhitectura NVIDIA Blackwell, care pe hartie promite marea cu sarea.
NVIDIA GeForce RTX 5090 beneficiaza de a cincea generatie de Tensor Cores, unitati de procesare dedicate accelerarii sarcinilor de inteligenta artificiala. Saltul de performanta in acest domeniu este notabil, permitand operatii de machine learning si inferenta mult mai rapide si eficiente.
Suportul pentru FP4, cat si DLSS 4 deschide un nou capitol in aplicatiile AI, permitand modele mai complexe si antrenamente mai rapide, ceea ce se traduce intr-o accelerare a inovatiei in domenii precum procesarea limbajului natural, computer vision si multe altele.
DLSS 4 este disponibil exclusiv pe placile video GeForce RTX Seria 50 si introduce tehnologia Multi Frame Generation. Aceasta genereaza cadre complet noi intre cele randate traditional, folosind un model AI imbunatatit si un accelerator de flux optic.
Spre deosebire de DLSS 3, care genera un singur cadru suplimentar, DLSS 4 poate genera pana la trei cadre noi pentru fiecare cadru randat traditional. Rezultatul este o crestere semnificativa a numarului de cadre pe secunda, de pana la 8 ori fata de randarea clasica, fara a sacrifica calitatea imaginii, permitand jocuri la rezolutia 2160p, chiar si cu 240 FPS cu optiunea de Ray Tracing.
Noul model AI pentru generarea de cadre este cu 40% mai rapid, foloseste cu 30% mai putin VRAM si ruleaza o singura data pentru a genera mai multe cadre.
DLSS 4 este compatibil cu jocurile deja lansate. Prin intermediul aplicatiei NVIDIA, utilizatorii vor putea activa imbunatatirile aduse de DLSS 4 in jocurile compatibile. Peste 75 de jocuri suporta Multi Frame Generation de la lansarea placilor video GeForce RTX 50, inclusiv titluri precum Alan Wake 2, Cyberpunk 2077 si Star Wars Outlaws.
Jocurile care folosesc deja Frame Generation pe placile GeForce RTX 40 vor primi imbunatatiri pe placile GeForce RTX 50, cu performanta crescuta si utilizare redusa de VRAM. Chiar si utilizatorii cu placi video NVIDIA GeForce RTX mai vechi vor beneficia de imbunatatirile aduse de noul model AI pentru Ray Reconstruction, Super Resolution si DLAA in peste 50 de jocuri.
Noile streaming multiprocessors, fiind la baza arhitecturii Blackwell, sunt optimizate pentru neural shaders, o tehnica din ce in ce mai importanta in randarea grafica moderna.
Neural shaders permit efecte vizuale mai complexe si mai realiste, simularea fenomenelor fizice complexe si crearea unor lumi virtuale mai imersive. Optimizarea aceasta nu se traduce doar intr-o grafica mai “seducatoare”, ci si intr-o eficienta sporita a procesului de randare, permitand placii video sa gestioneze scene complexe cu mai putina resursa si sa ofere frame rate-uri mai ridicate.
Generatia a patra de Ray Tracing Cores reprezinta o evolutie semnificativa in capacitatea de a simula comportamentul luminii in mediile virtuale. Constructia speciala pentru Mega Geometry permite gestionarea eficienta a scenelor cu o densitate geometrica extrem de ridicata, un aspect crucial pentru jocurile moderne.
Ray Tracing-ul nu mai este un efect grafic optional, de ifose, ci o componenta integrala a experientei vizuale, oferind un nivel de realism fara precedent in iluminare, reflexii si umbre.
Un input lag-ul mic in jocuri competitive este esential, iar NVIDIA Reflex 2 cu Frame Warp vine val vartej ca raspuns al acestei necesitati. Tehnologia de la NVIDIA reduce latenta sistemului, optimizand comunicarea intre CPU, GPU si monitor pentru a oferi o experienta de joc responsive.
Suportul pentru NVIDIA ACE deschide calea pentru aplicatii interactive si experiente virtuale in care personajele digitale devin mai naturale si mai inteligente, oferind interactiuni mai profunde si mai customizabile. Tehnologia aceasta are potentialul de a transforma modul in care interactionam cu computerele si cu continutul digital, de la jocuri si divertisment, pana la educatie si comunicare.
Sistemul de racire hibrid NEXT-GEN reprezinta o inovatie majora in designul placilor video high-end. Combinatia ingenioasa dintre racirea pe aer si cea pe lichid este o abordare sa maximizeze performanta termica. Design-ul revolutionar permite placii video sa mentina frecvente de boost ridicate pentru perioade indelungate, chiar si in sarcinile cele mai exigente, fara a compromite nivelul de zgomot.
Radiatorul de 360mm, elementul principal al sistemului de racire pe lichid, este construit din aluminiu si optimizeaza ca atare transferul termic, in timp ce ventilatoarele STORMFORCE sunt concepute pentru a genera un flux de aer puternic si silentios.
MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC beneficiaza de dual BIOS, permitandu-le utilizatorilor sa aleaga intre modul GAMING, care prioritizeaza performanta, dar si modul SILENT, care pune accentul pe reducerea zgomotului. Aceste optiuni sunt utile in diferite scenarii de utilizare, permitand adaptarea placii video la doleantele utilizatorului si la cerintele specifice ale fiecarui joc sau aplicatie.
Design-ul placii video MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC este inspirat din taieturile de diamant, avand un design geometric complex si atragator, cu fatete triunghiulare prelucrate cu precizie si o geometrie minimalista. Texturile periate si detaliile tesite adauga profunzime si rafinament designului, in timp ce tehnicile avansate de finisare a metalului confera un aspect premium al placii.
Etajul de putere DrMOS ofera o eficienta energetica ridicata si o generare redusa de caldura, optimizand consumul de energie si contribuind la o functionare mai rece si mai stabila.
Pad-urile termice de inalta calitate asigura un transfer termic eficient de la componentele prezente pe GPU catre radiator si backplate, mentinand temperatura in conditii optime chiar si in sarcini extreme de utilizare.
Galerie foto
Testare
Platforma test
- Carcasa Thermaltake Core P3 TG Pro
- Placa de baza Z790 AORUS PRO X
- Procesor Intel Core i7 14700K
- Cooler AORUS Waterforce X II 360
- RAM Kingston Fury Renegade RGB 32GB 8000 MT/s CL 38
- Stocare AORUS Gen5 14000 SSD 4TB
- Sursa GIGABYTE UD1300GM PG5
- Monitor AORUS FO32U2
- OS Windows 11 Pro
Jocuri si aplicatii utilizate
Lista de jocuri pe care am optat sa o utilizez nu este una foarte lunga, ci oarecum de dimensiune medie. Am incercat sa fac un mix intre jocuri cu o comunitate mare, dar si jocuri cu cerinte mari.
Am utilizat aproape cel mai demanding preset prezent in fiecare titlu, insa sunt doua jocuri unde am ales sa aduc cateva modificari, anume la Rainbow Six Siege si Rainbow Six Extraction. Mai exact, pentru ca este titlu multiplayer, am optat sa dezactivez motion blur si ce tine de anti aliasing.
Toate titlurile au fost testate in cele mai populare rezolutii din clipa de fata, anume 1920×1080, 2560×1440 si 3840×2160.
- A Total War Saga Troy – Ultra preset
- Assassin’s Creed Mirage – Ultra High preset
- Assassin’s Creed Valhalla – Ultra High preset
- Avatar: Frontiers of Pandora – Ultra preset
- Black Myth: Wukong – Cinematic preset
- Borderlands 3 – Badass preset
- Counter-Strike 2 – Very high preset
- Cyberpunk 2077 – High preset
- Far Cry 6 – Ultra preset
- Horizon Zero Dawn – Ultimate preset
- Marvel’s Guardians of the Galaxy – Ultra preset
- Metro Exodus Enhanced – Ultra preset, Advanced PhysX Off, Hairwork Off, Reflections Hybrid
- Rainbow Six Extraction – Max details, no AA, Ambient occlusion off
- Rainbow Six Siege – Max details, no AA, Ambient occlusion off
- Red Dead Redemption 2 – Ultra preset
- Returnal – Epic preset
- Shadow of the Tomb Raider – Highest preset
- Strange Brigade – Ultra preset, Async Compute
- The Callisto Protocol – High preset
- The Talos Principle 2 – Ultra preset
- Total War: WARHAMMER III – Ultra preset
- Watch Dogs Legion – Ultra preset
- World War Z – Ultra preset
3DMark
Time Spy
Time Spy Extreme
Fire Strike
Fire Strike Ultra
Speed Way
Port Royal
Steel Nomad
Steel Nomad Light
Jocuri
A Total War Saga Troy
Assassin’s Creed Mirage
Assassin’s Creed Valhalla
Avatar: Frontiers of Pandora
Black Myth: Wukong
Borderlands 3
Counter-Strike 2
Cyberpunk 2077
Far Cry 6
Horizon Zero Dawn
Marvel’s Guardians of the Galaxy
Metro Exodus Enhanced
Rainbow Six Extraction
Rainbow Six Siege
Red Dead Redemption 2
Returnal
Shadow of the Tomb Raider
Strange Brigade
The Callisto Protocol
The Talos Principle 2
Total War: WARHAMMER III
Watch Dogs Legion
World War Z
Average
Comparatia logica ar fi intre NVIDIA GeForce RTX 5090 si varful de gama de pe arhitectura Ada Lovelace, anume NVIDIA GeForce RTX 4090. Dar de dragul “artei”, o sa bag in seama si celalalt GPU lansat pana acum pe arhitectura Blackwell, anume NVIDIA GeForce RTX 5080.
Ei bine, pe 1080p, NVIDIA GeForce RTX 5090 are un avans de 7% fata de NVIDIA GeForce RTX 4090 si ~10% fata de NVIDIA GeForce RTX 5080.
Evident, cum creste rezolutia, se mareste si diferenta intre GPU-uri. In 1440p, NVIDIA GeForce RTX 5090 capata un avans de ~13% fata de NVIDIA GeForce RTX 4090, iar fata de NVIDIA GeForce RTX 5080 are un avans de aproximativ 18%.
Dar pe 2160p este rezolutia unde NVIDIA GeForce RTX 5090 straluceste cu adevarat, unde era si de asteptat. Aici are un avans de ~23% fata de NVIDIA GeForce RTX 4090 si ~33% fata de NVIDIA GeForce RTX 5080.
Consum
Desi ne-am fi asteptat la o eficientizare energetica, cel putin la capitolul raw power, din pacate Blackwell nu livreaza asta, cel putin pe chipul video NVIDIA GeForce RTX 5090. In gaming, MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC a avut un peak de ~613W, iar in sintetice consumul a cresut sesizabil, pana la 693W. Asta inseamna ca a stors din sursa cu 188W mai mult decat sample-ul Strix de la ASUS bazat pe NVIDIA GeForce RTX 4090, adica avem un consum mai mare cu aproximativ 27%.
Temperaturi
Ok, daca la capitolul consum ne-am cam speriat, aici o sa ne calmam, cel putin in cazul de fata. MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC are un peak termic de doar 58 °C, oarecum similar cu AMD RX 7600 XT, placa video cu un consum de doar 217W.
Dar ca sa continuam comparativiul cu NVIDIA GeForce RTX 4090, are o temperatura mai mica cu ~ 14°C. Da, cifra este corecta. Deci implementarea mastodont nu este doar fancy, ci are un impact termic imens in cazul de fata. Good job MSI.
Concluzie
MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM LIQUID SOC este o implementare cu adevarat impresionanta. Nu ma refer doar la design, ci fac referire atat la performanta termina a racirii implementate de cei de la MSI, cat si de performanta bruta a placii video.
Iar cand vine vorba de NVIDIA si arhitectura sa Blackwell, situatia sta in felul urmator. Nu stiu daca era nevoie de arhitectura asta pe piata, mai ales pe segmentul consumer. NVIDIA GeForce RTX 5090 are bottleneck de la procesoarele prezente pe piata, chiar si pe AMD Ryzen 7 9800X3D, dar se loveste si de plafonul nu foarte ridicat al jocurilor bazate pe engine-uri limitate sau invechite.
Desi ne-a tot spart ochii Daddy Jensen cu eficientizarea din punct de vedere energetic, NVIDIA GeForce RTX 5090 are un consum imens, de aproape 700W. Si daca esti ca mine, anume nu ai facut trecerea pe Zen 5 si inca esti pe raposatul Raptor Lake Refresh, placa video si procesorul in full load storc doar ele din sursa peste 1000W. In multe cazuri, aia-i sursa, csf.
Daca diferenta dintre NVIDIA GeForce RTX 5080 si NVIDIA GeForce RTX 4080 SUPER e de doar 10%, macar cel putin in teorie s-a pastrat RRP-ul. Acum, NVIDIA GeForce RTX 5090 este palpabil mai scumpa decat GeForce RTX 4090. Da, e diferenta mare din punct de vedere al performantei, cel putin la capitolul high end, dar vine la pachet cu un consum crescut, cat si un considerabil mai mare.