In ultimul timp am avut ceva materiale interesante postate, de la inceputurile Ray Tracing-ului si introducerea sa in universul gaming-ului, NVIDIA Reflex sau GeForce NOW, iata ca azi este ziua cand o sa abordam subiectul DLSS.
Ma rog, asta este partial partial, pentru ca o sa ne lovim cu fruntea de o parte din feature-urile de care am amintit odinioara, impreuna fiind o adevarata forta! Heh, s-a zis cuvantul magic!
Daca tot am pomenit the force/forta, cum vreti voi sa-i spuneti, ar trebui sa si specific subiectul de azi – WUKONG! Stai, am inceput cu titlul gresit. STAR WARS!
Recent lansatul Star Wars Outlaws este aici si, o sa incerc sa vad si eu despre ce este vorba. Dar voi aborda si cel mai cel joc lansat in ultimii ani probabil, anume Black Myth: Wukong.
Insa cel mai probabil o sa vorbesc oleaca mai mult despre Monkey King, asta pentru sunt mai pasionat de un astfel de lore decat cel prezent in universul creat de George Lucas.
Voi vorbi despre poveste, personaje si voi acoperi si partea despre tehnologiile prezente in aceste jocuri, anume Ray Tracing, DLSS 3 si altele.
Nu o sa fie un material clasic scris de mustacios, o sa incerc pe cat de mult posibil sa ma abtin de la fi “Spulber”, nu o sa trantesc iar o droaie de benchmark-uri, nu o sa ma plang de ceva sau o sa va mai povestesc despre cum am trecut eu strada si mi-am cumparat o cafea la suprapret, ci o sa incerc pe cat de mult posibil sa fiu serios.
Daca o sa-mi iasa, nu stiu, ramane de vazut.
Black Myth: Wukong – Dark souls for anime nerds
Black Myth: Wukong ne aduce din mitologia chinezeasca o poveste fascinanta inspirata din romanul Journey to the west, una dintre cele mai cunoscute opere literare din China.
Eroul principal, Sun Wukong, cunoscut si sub numele de Monkey King, este un personaj aparte, iar jocul pune in valoare abilitatile sale uimitoare.
Fiind comparat de multi cu titluri precum Sekiro: Shadows Die Twice si Dark Souls, Black Myth: Wukong se remarca prin lupte extrem de intense si provocatoare. Insa, ceea ce il face special este combinatia sa unica intre mitologia chinezeasca si grafica exceptionala.
Sun Wukong este un personaj care iese in evidenta prin puterile sale incredibile si personalitatea complexa. In joc, Wukong este portretizat ca un erou inzestrat cu abilitati mistice si puterea de a se transforma in diferite creaturi, iar aceste puteri nu sunt doar un teatru ieftin, ci ele joaca un rol esential in mecanica jocului Black Myth: Wukong.
Alaturi de Wukong, sunt prezente si alte personaje din Journey to the west, cum ar fi Tang Sanzang, calugarul intelept, si discipolii sai: Zhu Bajie si Sha Wujing. Fiecare dintre aceste personaje contribuie la complexitatea narativa a jocului, aducand propriile lor abilitati si povesti.
Inamicii pe care ii vei infrunta sunt demoni si creaturi mitologice, fiecare cu propriile caracteristici vizuale impresionante si mecanici de lupta unice, ceea ce face fiecare batalie sa fie nu doar un test de indemanare, ci si un spectacol vizual de neegalat.
Sun Wukong nu este un necunoscut pentru cultura pop. Fiind un personaj arhicunoscut din mitologia chinezeasca, acesta a fost inspiratia de-a lungul timpului a mai multor francize sau personaje.
Unul dintre cele mai cunoscute exemple este Son Goku din seria Dragon Ball, care imprumuta multe trasaturi de la Monkey King, de la abilitatea sa de a se transforma, pana la spiritul sau de lupta.
De asemenea, Wukong din Dota 2 este inspirat de acelasi personaj, fiind cunoscut pentru mobilitatea sa extraordinara si puterea de a manipula lupta in favoarea sa.
Black Myth: Wukong recunoaste influenta acestui personaj in cultura moderna si aduce o versiune proaspata si matura a sa pe ecranele noastre.
Game Science, studioul din spatele jocului, a transformat povestea intr-o lume plina de creaturi mitologice, zei si monstri, toate prezentate intr-un stil vizual absolut impresionant.
Jocul foloseste engine-ul Unreal Engine 5, care aduce o noua dimensiune in ceea ce priveste detaliile si realismul.
Tehnologii precum Nanite si Lumen permit crearea unor medii extrem de detaliate si o iluminare dinamica in timp real. Nanite face ca fiecare piatra, fiecare frunza, fiecare detaliu din universul Black Myth: Wukong sa para incredibil de realist, oferind un mediu de joc imersiv si plin de viata. Lumen, pe de alta parte, asigura o iluminare care se schimba natural in functie de pozitia soarelui sau de sursele de lumina din joc.
Combinand acestea impreuna, rezulta o experienta vizuala care nu doar ca arata spectaculos, dar te face pe alocuri sa ai impresia ca esti chiar acolo, alaturi de Wukong.
Ceea ce face ca experienta din Black Myth: Wukong sa fie cu adevarat spectaculoasa din punct de vedere tehnic este integrarea unor tehnologii avansate de la NVIDIA, cum ar fi Ray Tracing si DLSS 3.
Ray tracing-ul aduce un nivel fara precedent de realism in joc, simuland modul in care lumina interactioneaza cu obiectele din mediul inconjurator.
Reflexiile apei, umbrele detaliate si modul in care lumina patrunde prin frunzisurile dense sunt doar cateva exemple despre cum Ray Tracing-ul transforma fiecare scena din Black Myth: Wukong intr-o opera de arta.
Un alt exemplu uimitor este felul in care particulele, cum ar fi praful sau focul, sunt reflectate realist pe suprafetele din jur in timpul luptelor.
NVIDIA DLSS 3 duce performanta la urmatorul nivel, folosind inteligenta artificiala pentru a scala imaginea la o rezolutie mai mare fara a compromite fluiditatea jocului.
Cu functia DLSS 3 activata, poti juca la preset-ul maxim, inclusiv cu Ray Tracing setat pe Very high, iar tu trebuie doar sa te bucuri de un frame rate mare si constant, chiar si in momentele cele mai intense din joc.
Benchmark
Ok, trebuie sa-mi dau nitel cravata jos, sa-mi dau pantofii jos din picioare si sa ma incalt cu papucii, asta pentru ca am fost serios oleaca cam mult pana acum.
Trebuie sa fac si ceva à la “Spulber” si pentru ca m-a captivat total universul lui Wukong, am zis sa trantesc si niste benchmark-uri.
O sa observati ca platforma de test nu este una high end, ci este una oarecum medie, poate putin peste, dar suficient de capabila pentru jocurile AAA prezente pe piata.
Dar, cum azi vedeta este tovarasa placa video MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Gaming X Slim, Black Myth: Wukong este sansa perfecta sa vedem la treaba DLSS-ul pe arhitectura Ada Lovelace. O sa vina si randul tau Star Wars Outlaws, doar sa ai rabdare!
Am utilizat preset-ul Cinematic, iar testele le-am rulat atat cu Ray Tracing, cat si DLSS, pe rezolutiile 2560×1440 si 3840×2160.
Platforma test
- Placa video MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Gaming X Slim
- Placa de baza MSI B650M Project ZERO
- Procesor AMD Ryzen 7 8700G
- Cooler MSI MPG Coreliquid D240
- RAM Kingston FURY Renegade RGB 32GB 7200 MT/s
- Stocare MSI Spatium M480 PCIe 4.0
- Sursa MSI MAG A850GL PCIE5
- Carcasa MSI MAG Pano M100R PZ
- OS Windows 11
Rezultatele
3840×2160
2560×1440
Star Wars Outlaws – No Jedi here, only cowboys
Star Wars Outlaws reprezinta cea mai recenta aventura de gaming in universul Star Wars, titlul fiind dezolvat de Massive Entertainment, care apartin de cei de la Ubisoft, cei din urma care se ocupa si de distributia jocului.
Acesta este joc open-world, ce ne transporta intr-o perioada tulbure intre evenimentele din The Empire Strikes Back si Return of the Jedi, explorand o poveste unica, influentata de tensiunile si conflictele Imperiului si a rebelilor.
Jocul ne introduce in pielea lui Kay Vess, un nou personaj, care incearca sa evadeze din ghearele Imperiului si sa devina unul dintre cei mai cautati “haiduci” din galaxie.
Alaturi de partenerul ei loial, Nix, un merqaal cu un design simpatic si util, Kay traieste la limita legii, jongland cu diverse factiuni si banditi pentru a-si atinge telurile.
Povestea jocului urmareste evolutia ei dintr-un necunoscut intr-un nume de temut, in timp ce parcurge lumi variate si indeplineste misiuni cu risc ridicat.
Desi jocul este parte din uriasa franciza Star Wars, dezvoltatorii au cautat sa aduca un aer nou. Inspirandu-se din povesti de genul “cowboys in space”, Outlaws aduce aminte de seria „Firefly” sau chiar „Guardians of the Galaxy”, datorita atmosferei de aventuri neconventionale.
Cu toate acestea, jocul incearca sa pastreze mostenirea Star Wars si sa ne ofere sansa sa vedem acel univiers dintr-o perspectiva noua, cea a unui pribeag fara afilieri politice sau fara principii morale prea stricte.
Star Wars Outlaws este bazat pe engine-ul Snowdrop, acelasi care a fost utilizat si in alte titluri Ubisoft de succes, precum seria The Division sau Avatar: Frontiers of Pandora.
Engine-ul este optimizat si capabil pentru a suporta cele mai noi tehnologii grafice, ceea ce face integrarea NVIDIA DLSS 3.5 si Ray Tracing in timp real, dar si NVDIA Reflex.
Deep Learning Super Sampling sau DLSS cum mai este este cunoscut pe la anumite conventii sau balciuri, este una dintre cele mai avansate tehnologii NVIDIA, permitand jucatorilor sa experimenteze grafica de inalta fidelitate fara a sacrifica performanta.
Versiunea 3.5 introduce o functie noua, numita Ray Reconstruction, care imbunatateste calitatea Ray Tracing-ului prin utilizarea inteligentei artificiale.
Acest lucru aduce reflectii mai clare, umbre mai detaliate si iluminare globala mult mai realista. Practic, DLSS 3.5 permite jocului sa ruleze mai fluid chiar si la rezolutii inalte, precum 4K, ceea ce inseamna ca poti experimenta intreaga lume Star Wars la o calitate incredibila fara a te confrunta cu scaderi semnificative de cadre pe secunde.
Pe langa asta, DLSS Frame Generation foloseste algoritmi AI pentru a genera cadre suplimentare, multiplicand performanta. De exemplu, la o rezolutie 4K, jucatorii pot experimenta un joc de pana la 4.4 ori mai rapid, in timp ce la rezolutii mai joase, precum 1440p si 1080p, cresterile de performanta sunt de 2.9x si respectiv 2.5x.
O alta tehnologie cheie in prezenta in universul Star Wars Outlaws este Ray Tracing-ul, care permite simularea realista a luminii si a umbrelor in lumea jocului. Fie ca te afli pe un desert sau intr-un oras stralucitor care sclipeste de la neon, Ray Tracing-ul aduce viata si adancime vizuala fiecarei scene.
Reflectiile detaliate in ferestrele cladirilor, umbrele precise si dinamice sau modul in care lumina se raspandeste intr-o incapere creaza o atmosfera vizuala impresionanta si imersiva, demna de un univers imens si apreciat precum Star Wars.
NVIDIA Reflex este o alta tehnologie care face din Star Wars Outlaws o experienta superioara pentru jucatorii de PC. Acesta ajuta la reducerea latentei sistemului, ceea ce inseamna ca actiunile tale vor fi reflectate mai rapid pe ecran, oferind un gameplay superior.
Reflex este extrem de util in situatii precum scenele de lupta intense sau momentele in care trebuie sa reactionezi rapid la inamicii din jurul tau. NVIDIA Reflex optimizeaza fiecare milisecunda, asigurandu-te ca ai avantajul in momentele critice.
RTX Dynamic Illumination imbunatateste modul in care lumina interactioaza cu mediul inconjurator in joc. Tehnologia permite surselor de lumina, cum ar fi exploziile sau luminile de pe navele spatiale, sa se reflecte corect si sa se raspandeasca in mod natural in lumea din jur.
Bun, totul in teorie suna frumos, dar cum e in joc? Ei bine, imagina-ti ca te afli in plina actiune, zburand cu nava ta printr-o urmarire spatiala cu Imperiul pe urmele tale.
Gratie Ray Tracing-ului, vei vedea reflexiile navelor in praful cosmic si modul in care lumina stelelor se rasfrange pe suprafata fiecarui obiect din jurul tau.
In acelasi timp, NVIDIA Reflex se asigura ca fiecare miscare pe care o faci cu mouse-ul sau controller-ul este instantaneu transmisa pe ecran, oferindu-ti o experienta de gameplay aparte.
Iar la capitolul performanta, DLSS 3.5 garanteaza ca jocul ruleaza extrem de fluid, chiar si la cele mai inalte setari grafice.
Fiecare explozie, fiecare raza de lumina si fiecare umbra detaliata contribuie la imersivitatea jocului, creand o experienta vizuala care te va face sa te simti cu adevarat in universul Star Wars.
But wait, there’s more!
Arhitectura Ada Lovelace a reprezentat un accelerator impresionant pentru AI, ce a transformat peste noapte atat industria tehnologica, cat si utilizarea placilor video in diverse domenii.
Datorita placilor video din seria NVIDIA GeForce RTX 40, bazate pe arhitectura Ada Lovelace, AI-ul a devenit accesibil atat celor profesionisti, cat si utilizatorilor casnici. Fie ca vorbim despre optimizarea jocurilor, editarea video, designul grafic sau streaming, AI aduce imbunatatiri semnificative in eficienta si performanta acestor activitati.
Seria de placi video NVIDIA GeForce RTX 40 a deschis noi orizonturi in utilizarea AI-ului, datorita nucleelor Tensor de generatie noua, dar si a capacitatii avansate de Ray Tracing.
Aceasta permite randari realiste in timp real, utilizarea inteligenta a resurselor si accelerarea sarcinilor complexe, cum ar fi simularile fizice si editarea video.
DLSS este una dintre tehnologiile cheie pe care arhitectura Ada Lovelace a imbunatatit-o. Folosind AI, DLSS poate scala rezolutiile video, oferind o calitate superioara a imaginii fara a consuma prea multe resurse.
Ray tracing-ul in timp real a reprezentat si el un alt element impresinant al arhitecturii Ada Lovelace. Aceasta simuleaza comportamentul real al luminii, creand efecte vizuale extrem de realiste, atat in jocuri, cat si aplicatii 3D.
Cu ajutorul AI-ului, aceste simulari complexe devin mult mai accesibile si eficiente, oferind o experienta vizuala impresionanta.
Dar capacitatea AI a placilor NVIDIA GeForce RTX nu este adresata doar pentru profesionistii din industria graficii sau studio-urilor de jocuri. NVIDIA a adus AI-ul mai aproape de utilizatorii casnici printr-o serie de aplicatii optimizate pentru placile video cu arhitectura Ada Lovelace.
NVIDIA Studio este platforma dedicata creatorilor de continut, oferind optimizari bazate pe AI pentru aplicatii precum Adobe Premiere Pro, Photoshop, DaVinci Resolve si multe altele.
Cu ajutorul placilor grafice din seria GeForce RTX 40, sarcinile de editare video, retusare de imagini sau modelare 3D devin mult mai rapide si mai eficiente.
De pilda, functiile bazate pe AI din Adobe Premiere Pro permit editarea mai rapida a videoclipurilor, eliminarea automata a noise-ului sau imbunatatirea claritatii si a culorilor.
Iar Blender si Autodesk Maya, utilizate pentru modelare 3D, beneficiaza de accelerare AI pentru a reduce timpul de randare si a imbunatati vizualizarea in timp real.
Pentru cei care fac streaming sau au videoconferinte in mod frecvent, NVIDIA Broadcast este o aplicatie extrem de utila. Aceasta utilizeaza AI pentru a imbunatati calitatea audio, cat si video in timp real, transformand orice camera web sau microfon intr-un echipament (aproape) profesionist.
Functiile de eliminare a zgomotului de fundal si inlocuirea fundalului folosind AI sunt esentiale pentru streaming sau videoconferinte, mai ales in medii casnice unde zgomotele sau personajele de pe fundal pot fi frecvente.
NVIDIA Canvas este o alta aplicatie remarcabila care foloseste AI pentru a transforma schitele simple in peisaje si opere de arta complexe.
Practic, poti desena forme simple, iar AI-ul va genera automat texturi si detalii realiste, cum ar fi nori, munti sau rauri, creand astfel o opera finala impresionanta.
Aplicatia este ideala pentru utilizatorii casnici care vor sa experimenteze cu arta digitala, oferind o metoda usoara de a crea peisaje realiste fara abilitati avansate de desen.
NVIDIA Omniverse este o platforma de colaborare pentru proiecte 3D, care permite utilizatorilor sa lucreze impreuna in timp real, chiar daca se afla in locatii diferite.
Utilizatorii de acasa pot folosi Omniverse pentru a colabora la proiecte artistice, design tehnic sau simulari 3D, totul accelerat de AI si puterea placilor grafice din seria GeForce RTX 40.
Chat with RTX este o aplicatie inovatoare dezvoltata de cei de la NVIDIA, care iti permite sa porti conversatii naturale cu un model de limbaj de mari dimensiuni (LLM) personalizat.
Acesta iti ofera posibilitatea de a interactiona cu propriile date, documente si fisiere, intr-un mod intuitiv si eficient, iar toate datele tale sunt procesate local, pe dispozitivul tau, astfel asigurandu-ti confidentialitatea informatiilor
Cum functioneaza mai exact? Chat with RTX se bazeaza pe tehnologia NVIDIA RTX si pe modelele de limbaj de ultima generatie. Prin intermediul acestei aplicatii, poti incarca o varietate de documente, inclusiv text, PDF, doc/docx si XML, iar modelul AI va invata din continutul lor. Odata ce modelul a fost “antrenat”, il poti interoga pe diverse teme, iar el iti va furniza raspunsuri relevante si coerente, bazate pe informatiile pe care le-a procesat.
Chat with RTX se remarca prin personalizarea sa, permitandu-ti sa creezi un model de limbaj unic, adaptat nevoilor tale specifice.
UI-ul intuitiv face ca Chat with RTX sa fie usor de utilizat atat pentru cei experimentati, cat si pentru incepatori.
Aplicatiile practice ale Chat with RTX sunt diverse si cuprind domenii precum cercetarea, asistenta clienti, educatia si creativitatea.
Poti cauta rapid informatii specifice intr-o cantitate mare de documente, crea un chatbot personalizat pentru a oferi asistenta clientilor, dezvolta un tutor virtual pentru invatare sau genera idei noi si interesante.