Cumva am ajuns si la ultima placa testata NVIDIA RTX 5080, cel putin in luna aceasata, asa ca am zis dupa cele doua dihanii imense ar fi cazul sa abordan si ceva mai mic din punct de vedere fizic, anume GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB.
Sincer, nu m-as fi asteptat ca in 2025 sa ma lovesc de o placa video de 2.5 slots ce bate catre segment high tier. N-a mai trecut pragul redactiei o placa asa subtire de pe vremea lui arhitecturii Turing, cand pe platorma de test poposea atunci o placa GIGABYTE GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC.
Dar dupa cum s-a vazut inca de la FE, cat si la miscarile de trupe efectuate de gasca lui Daddy Jensen, unul dintre focusurile celor de la NVIDIA pe arhitectura Blackwell sunt PC-urile SFF, asa ca cel putin in teorie, o sa vedem ceva ITX-uri pe piata. Yay.
Ok, GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB este a 3-a placa NVIDIA GeForce RTX 5080 care a facut un popas pe bancul de probe, dar pentru ca a stat ceva mai mult in custodia mea, pe langa testele clasice de raw power, o sa o chinui putin si in DLSS 4, sa vad cum se comporta mai exact.
Dar pana sa ajungem la teste, trebuie sa facem cunostinta cu tovarasa GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB, cat si un mic intro in arhitectura Blackwell.
Arhitectura NVIDIA Blackwell este un progres semnificativ in acest domeniu, aducand imbunatatiri substantiale in performanta, eficienta energetica si capabilitatile AI.
Tensor Cores de a cincea generatie ofera o putere de procesare AI fara precedent, suportand FP4 si, in noua, tehnologie DLSS 4. Aceasta utilizeaza inteligenta artificiala pentru a genera cadre suplimentare, crescand semnificativ framerate-ul fara a afecta calitatea imaginii.
Functia Multi Frame Generation din DLSS 4 este probabil feature-ul vedeta al acestei arhitecturi, are rolul si capacitatea de a asigura o fluiditate exceptionala chiar si la rezolutii inalte si setari grafice maxime.
Noile streaming multiprocessors sunt optimizate pentru neural shaders, accelerand sarcinile AI si imbunatatind performanta in aplicatii precum editarea video, designul grafic si randarea 3D.
Arhitectura Blackwell introduce si a patra generatie de RT cores, concepute pentru a gestiona geometrii complexe, oferind o randare realista a luminii, umbrelor si reflexiilor in jocurile compatibile.
Tehnologia NVIDIA Reflex 2, cu Frame Warp, reduce latenta sistemului sincronizand perfect GPU-ul si CPU-ul pentru o experienta de joc extrem de responsiva.
Sistemul de racire WINDFORCE al placii GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB asigura o disipare termica eficienta, chiar si in conditii de utilizare intensa.
Acesta include gel termoconductor de calitate superioara, ventilatoare Hawk inovatoare cu rotatie alternanta, heatpipe-uri din cupru si un vapor chamber de mari dimensiuni
Ventilatorul Hawk este proiectat pentru a oferi un flux de aer eficient, reducand in acelasi timp nivelul de zgomot. Gelul termoconductor este similar cu cel gasit pe servere si are rolul de a asigura o conductivitate termica superioara, maximizand transferul de caldura intre componentele placii video.
Vapor chamber-ul de mari dimensiuni si heatpipe-urile din cupru compozit ajuta la disiparea rapida a caldurii, mentinand performantele placii video la un nivel ridicat.
Chiar daca este o placa care este aproape jumatate din grosimea celorlalte placi video prezente pe piata, GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB are o constructie solida, care include componente de cea mai inalta calitate, precum choke-uri metalice, condensatori solizi cu ESR redus, PCB din cupru de 2 oz si MOSFET-uri cu RDS(on) redus.
Aceasta dispune de trei porturi DisplayPort 2.1b si un port HDMI 2.1b, oferind o varietate de optiuni pentru conectarea la diverse monitoare si dispozitive.
Testare
Platforma test
- Carcasa Thermaltake Core P3 TG Pro
- Placa de baza Z790 AORUS PRO X
- Procesor Intel Core i7 14700K
- Cooler AORUS Waterforce X II 360
- RAM Kingston Fury Renegade RGB 32GB 8000 MT/s CL 38
- Stocare AORUS Gen5 14000 SSD 4TB
- Sursa GIGABYTE UD1300GM PG5
- Monitor AORUS FO32U2
- OS Windows 11 Pro
Jocuri si aplicatii utilizate
Lista de jocuri pe care am optat sa o utilizez nu este una foarte lunga, ci oarecum de dimensiune medie. Am incercat sa fac un mix intre jocuri cu o comunitate mare, dar si jocuri cu cerinte mari.
Am utilizat aproape cel mai demanding preset prezent in fiecare titlu, insa sunt doua jocuri unde am ales sa aduc cateva modificari, anume la Rainbow Six Siege si Rainbow Six Extraction. Mai exact, pentru ca este titlu multiplayer, am optat sa dezactivez motion blur si ce tine de anti aliasing.
Toate titlurile au fost testate in cele mai populare rezolutii din clipa de fata, anume 1920×1080, 2560×1440 si 3840×2160.
- A Total War Saga Troy – Ultra preset
- Assassin’s Creed Mirage – Ultra High preset
- Assassin’s Creed Valhalla – Ultra High preset
- Avatar: Frontiers of Pandora – Ultra preset
- Black Myth: Wukong – Cinematic preset
- Borderlands 3 – Badass preset
- Counter-Strike 2 – Very high preset
- Cyberpunk 2077 – High preset
- Far Cry 6 – Ultra preset
- Horizon Zero Dawn – Ultimate preset
- Marvel’s Guardians of the Galaxy – Ultra preset
- Metro Exodus Enhanced – Ultra preset, Advanced PhysX Off, Hairwork Off, Reflections Hybrid
- Rainbow Six Extraction – Max details, no AA, Ambient occlusion off
- Rainbow Six Siege – Max details, no AA, Ambient occlusion off
- Red Dead Redemption 2 – Ultra preset
- Returnal – Epic preset
- Shadow of the Tomb Raider – Highest preset
- Strange Brigade – Ultra preset, Async Compute
- The Callisto Protocol – High preset
- The Talos Principle 2 – Ultra preset
- Total War: WARHAMMER III – Ultra preset
- Watch Dogs Legion – Ultra preset
- World War Z – Ultra preset
3DMark
Time Spy
Time Spy Extreme
Fire Strike
Fire Strike Ultra
Speed Way
Port Royal
Steel Nomad
Steel Nomad Light
Jocuri
A Total War Saga Troy
Assassin’s Creed Mirage
Assassin’s Creed Valhalla
Avatar: Frontiers of Pandora
Black Myth: Wukong
Borderlands 3
Counter-Strike 2
Cyberpunk 2077
Far Cry 6
Horizon Zero Dawn
Marvel’s Guardians of the Galaxy
Metro Exodus Enhanced
Rainbow Six Extraction
Rainbow Six Siege
Red Dead Redemption 2
Returnal
Shadow of the Tomb Raider
Strange Brigade
The Callisto Protocol
The Talos Principle 2
Total War: WARHAMMER III
Watch Dogs Legion
World War Z
Average
In materialele precedente despre placile video NVIDIA GeForce RTX 5080 am evidentiat cam pe unde se pozitioneaza aceasta versus placile din generatiile anterioare. Dar ar fi ok un comparativ intre modelele care au trecut pe la noi.
In 1080p, GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB are handicap de doar ~0.3 fata de modelul ROG Astral GeForce RTX 5080 16GB OC Edition, dar are un avans de putin peste 1% versus ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition.
In 1440p, avantajul placii Astral de la ASUS scade la ~0.2%, iar diferenta dintre GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB si ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition creste la aproximativ 2% in favoarea placii GIGABYTE.
In 2160p, Astral cata un avans de putin peste 1%, iar modelul TUF ii este in continuare inferior modelului GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB, doar ca diferenta scade la ~1.69%.
DLSS 4
Ok, raw powerul s-a testat, am vazut cum arata GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB atat in jocuri, cat si in cateva sintetice. Dar as vrea sa abordez si subiectul DLSS 4, chiar daca nu foarte aprofundat, asta pentru ca aceasta tehnologie fiind teoretic varful de lance ar arhitecturii Blackwell de la NVIDIA.
Disponibil exclusiv pe placile video GeForce RTX Seria 50, DLSS 4 introduce Multi Frame Generation, tehnologie care genereaza cadre complet noi, intercalate intre cele randate in mod traditional, folosind un model AI imbunatatit si optical flow accelerator.
Spre deosebire de DLSS 3, care genera un singur cadru suplimentar, DLSS 4 poate genera pana la trei cadre noi pentru fiecare cadru randat traditional. Rezultatul? O crestere masiva a numarului de cadre pe secunda, de pana la 8 ori in comparatie cu randarea clasica, fara a sacrifica calitatea imaginii, permitand jocuri la 4K si 240 FPS cu Ray Tracing.
Noul model AI pentru generarea de cadre este cu 40% mai rapid, foloseste cu 30% mai putin VRAM si ruleaza o singura data pentru a genera mai multe cadre.
DLSS 4 este compatibil cu jocurile deja lansate. Prin intermediul NVIDIA app, utilizatorii vor putea activa imbunatatirile aduse de DLSS 4 in jocurile compatibile. Peste 75 de jocuri suporta Multi Frame Generation inca de la lansarea placilor video GeForce RTX 50, inclusiv titluri precum Alan Wake 2, Cyberpunk 2077 si Star Wars Outlaws.
Jocurile care folosesc deja Frame Generation pe placile GeForce RTX 40 vor primi o imbunatatire pe placile GeForce RTX 50, cu performanta crescuta si utilizare VRAM redusa. Chiar si utilizatorii cu placi video NVIDIA GeForce RTX mai vechi vor beneficia de imbunatatirile aduse de noul model AI pentru Ray Reconstruction, Super Resolution si DLAA in peste 50 de jocuri.
Dar stiti cum e vorba aia, cuvintele sunt de prisos si o poza valoreaza mai mult de 1000 de cuvinte. Ma rog, in cazul de fata este vorba despre un chart. Mai jos veti gasi titlurile rulate nativ, cu cel mai “sever” preset disponibil, cu Ray Tracing pornit. Iar apoi jocurile au fost tavalite atat prin DLSS 4, cat si prin DLSS 3.
Consum
Diferenta de performanta dintre modelul Astral si GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB devine si mai neimpresionanta atunci cand ne uitam peste consum, asta pentru ca modelul celor de la GIGABYTE a avut un consum mai mic cu aproximativ 8% decat modelul celor de la ASUS.
Placa de la GIGABYTE are un consum similar cu TUF-ul celor de la ASUS, dar cu ~11% mai mare decat GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER WINDFORCE 16GB, AORUS GeForce RTX 4080 SUPER MASTER 16GB si GIGABYTE GeForce RTX 4080 SUPER AERO OC 16GB. Deci exista o oarecare paritate versus generatia anterioara, un consum de 10-11% mai mare, dar livreaza acelasi procent de peformanta in plus.
Temperaturi
La capitolul racire, placa video GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB nu sta rau, mai ales daca luam in calcul ca este o placa de 2.5 slots, ci nu una de 4 slots cum sunt celelalte modele de NVIDIA GeForce RTX 5080 testate. Placa de la GIGABYTE a avut un peak de 68 °C, similar cu AORUS GeForce RTX 4080 SUPER MASTER 16GB.
Concluzie
Ei bine, dupa cele trei placi video GeForce RTX 5080 putem trage concluziile urmatoare. Strict ca putere bruta, boost-ul de 10% este dezamagitor versus GeForce RTX 4080 SUPER. Si nu e problema de arhitectura, pentru ca putem vedea diferente enorme dintre NVIDIA GeForce RTX 4090 si NVIDIA GeForce RTX 5090.
Dar vestea buna e ca pentru NVIDIA GeForce RTX 5080 s-a pastrat RRP-ul de la generatia anterioara, anume NVIDIA GeForce RTX 4080 SUPER, cel putin pe FE-uri si pe un SKU de la fiecare producator. De la GIGABYTE ma gandesc ca modelul EAGLE o sa fie aliniat la SRP-ul celor de la NVIDIA.
Ca noutati, DLSS 4 aduce un boost imens versus “infrastructura” anterioara, si chiar m-as dori dupa pe viitor, dupa ce mai multe titluri imbratiseaza feature-ul DLSS 4 de la NVIDIA, sa reabordez acest subiect, dar ceva mai detaliat, inclusiv sa vad inpactul in VRAM.
Iar despre GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC SFF 16GB, ce pot zice. Este o implementare faina, o placa video relativ rece pentru consumul si dimensiunile sale reduse, care este capabila sa fie chiar si un model spre high tier din “familia” GeForce RTX 5080. Iar datorita dimensiunii sale, se integreza perfect intr-un PC mini ITX, concept de PC-uri pe care l-am adorat mai tot timpul.