Vara nu a luat sfarsit, dar iata ca s-a ivit ocazia perfecta sa-mi scot la ileava iar ifosele de semi connoisseur cand vine vorba de monitoare de gaming, intersectandu-mi calea cu un monitor aparte, anume ROG Swift PG32UCDM.
Si spun ca azi este vorba de o ocazie ceva mai speciala, asta pentru ca trebuie sa gadil un monitor aparte dupa cum ziceam.
ROG Swift PG32UCDM este practic un Rolls Royce al monitoarelor de gaming, cel putin cand iti perinzi nitel privirea peste spec sheet.
De ce spun asta? Pai, hai sa va astern specificatiile in aliniatul urmator, apoi va povestesc despre el. Sa vedem daca ajungeti si voi la aceasta concluzie.
Specificatii
Denumire produs | ROG Swift PG32UCDM |
Diagonala | 31.5" |
Aspect Ratio | 16:9 |
Tip panel | QD-OLED |
Rezolutie | 3840x2160 |
Refresh rate | 240 Hz |
Timp raspuns | 0.03ms GTG |
Luminozitate | 450cd/㎡ |
Contrast | 1,500,000:1 |
Conexiuni | - 1x DisplayPort 1.4 DSC - 2x HDMI 2.1 - 1x USB Type-C /w DP - 1x Jack 3.5 mm - 3x USB 3.2 Gen 1 Type-A |
Prindere VESA | 100 x 100 |
Altele | - NVIDIA G-Sync - ASUS OLED Care - HDR10 - Dolby Vision - Shadow Boost - USB Type-C PD 90W - Aura Sync - KVM - PIP/PBP - Extreme Low Motion Blur |
RRP | 1299 USD |
Galerie foto
Utilizare, imagine si experienta in jocuri
ASUS ROG Swift PG32UCDM imbina estetica usor agresiva specifica seriei ROG cu un design minimalist si elegant. Finisajul este unul mat, fiind ideal pentru un device care in mod normal ar fi magnet de amprente.
Monitorul are o prezenta impunatoare, iar iluminarea Aura Sync prezenta pe partea dorsala a monitorului amplifica acest sentiment.
Suport metalic este solid si ofera flexibilitate prin reglarea inaltimii, inclinarii si pivotarii. In plan vertical, adica in inaltime, acesta suporta o ajustare de doar 8 cm, dar este oarecum de inteles ca nu este tocmai un monitor de dimensiuni mici, ci vorbim de unul de 32″.
In plan orizontal acesta poate fi mutat de la stanga la dreapta de pana la 15° in ambele sensuri.
Insa dupa cum ziceam, acesta suporta si o inclinare a monitorului, de pana la 20° in plan superior si de 5° in plan inferior versus pozitia standard a sa.
Suportul vine de asemenea ca un gadget auxiliar pentru un wire management mai eficient, canalul fiind suficient de incapator incat sa conectezi simultan toate conexiuniile prezente pe ROG Swift PG32UCDM.
Talpa monitorului ocupa foarte mult spatiu din suprafata de lucru, iar acest design de tip furca s-ar putea sa te incurce daca pe masa ai azvarlit o tastatura full frame si un mousepad XL.
Totusi, exista un fix pentru aceasta problema, anume achizitionarea unui stativ 3rd party, asta pentru ca ROG Swift PG32UCDM suporta prindere VESA 100 x 100.
Acum ceva ani, mai toate monitoarele high tier din gama Republic of Gamers erau dotate cu o iluminare rosie ce iesea din suportul metalic si se “imprima” pe suprafata de lucru.
Ei bine, dupa ce am crezut ca aceasta implementare a fost pensionata, pentru ca n-am mai zarit-o de cativa ani, aparent s-a intors pe ROG Swift PG32UCDM.
Discurile sunt interschimbabile, iar suportul de prindere al acestora este pe baza magnetica. Iar in pachetul lui ROG Swift PG32UCDM se afla doua discuri cu logo-ul Republic of Gamers si trei discuri blank, pe care iti poti printa ce-ti doresti. Sau poti face ca tovarasul Linuș si sa-ti desenezi o rata cu markerul.
Punctul principal de atractie monitorului ROG Swift PG32UCDM este, fara indoiala, panelul din dotare.
Calitatea imaginii oferita de panelul QD-OLED este una aparte, iar contrastul este pur si simplu uimitor, cu negru absolut si culori incredibil de vii si precise.
Dar nu doar culorile redate de panel-ul QD-OLED impresioneaza, ci si rezolutia nativa 4K, transformandu-l pe ROG Swift PG32UCDM intr-un monitor genial atat pentru gaming, cat si pentru un mediu ceva mai profesional, unde ai nevoie si de o rezolutie nativa mare, dar si de culori precise.
Bine, nu am terminat cu panel-ul montat pe ROG Swift PG32UCDM. Asta pentru ca monitorul celor de la ASUS, chiar daca este unul cu rezolutie nativa 3840 x 2160, acesta este capabil de un refresh rate de 240 Hz, lucru nemaiintalnit pana de curand pe monitoarele de gaming cu rezolutie nativa UHD.
Tehnologia HDR este implementata excelent, cu suport pentru DisplayHDR 400 True Black. Imaginile HDR capata un nivel de detaliu si contrast extraordinar, cu culori mai intense si umbre mai profunde.
Cu toate acestea, performanta HDR poate fi influentata de continutul sursa, cat si de setarile pe care utilizatorul a decis sa i le aplice monitorului ROG Swift PG32UCDM.
Doar ca in sesiunile de gaming m-am lovit de o mica (mare) problema si mi-a luat ceva sa ma prind de unde vine buba.
In redactie se afla doua platforme de test cu configuratii oarecum similare, una este pe AM5 si este dotata cu procesorul AMD Ryzen 7 7800X3D, iar a 2-a, pe care ati tot zarit-o pe aici, este cea cu LGA 1700 Intel i7 14700K.
Pe ambele am avut un input lag imens in Counter-Strike 2 daca voiam sa ma joc pe rezolutia nativa a monitorului, anume 4K. Si din pacate situata se repeta si in Dota 2.
Daca scadeam rezolutia si ma duceam la 1440p sau 1080p, acel input lag imens disparea pe ambele platforme de test.
Si dupa cateva sapaturi si teste si in alte jocuri, implicit si alte game engine-uri, am descoperit cu stupoare ca Source 2, engine-ul la baza lui CS2 si Dota 2 are un input lag imens pe rezolutie 4K sau mai mare.
Din pacate acest lucru ia din stralucirea monitorului ROG Swift PG32UCDM, chiar daca nu este el vinovat de aceasta problema, asta pentru ca utilizatorul se poate juca linistit orice joc pe 4K cu refresh rate 240 Hz, mai putin jocurile pe Source 2.
Asadar Fortnite, Six Siege sau PUBG merg excelent pe rezolutia nativa a lui , CS2 din pacate nu.
ROG Swift PG32UCDM vine la pachet cu o serie de tehnologii avansate menite sa imbunatati experienta utilizatorului. ASUS OLED Care este o functie importanta care monitorizeaza performanta panel-ului OLED si implementeaza masuri de prevenire pentru a prelungi durata de viata a acestuia.
Tehnologia de compensare a uniformitatii luminozitatii ajuta la reducerea variatiilor de luminozitate pe intreaga suprafata a ecranului.
Pentru gameri, monitorul ofera functii precum GamePlus, care include un crosshair virtual, timer si contor de FPS util ingame.
De asemenea, tehnologia GameVisual permite ajustarea parametrilor imaginii pentru diferite genuri de jocuri.
In ceea ce priveste conectivitatea, ROG Swift PG32UCDM este un monitor care sta excelent la acest capitol, fiind extrem de dotat.
Acesta dispune de un port DisplayPort 1.4 cu suport pentru DSC (Display Stream Compression) pentru a livra semnalul video la rezolutie 4K si refresh rate de 240Hz.
De asemenea, monitorul este dotat cu doua porturi HDMI 2.1, ideale pentru consolele de ultima generatie, dar de asemenea poti utiliza toata “banda” de 240 Hz pe rezolutia nativa si pe PC utlizand cele doua conexiuni HDMI.
Un port USB-C cu suport pentru DisplayPort Alt Mode si Power Delivery de 90W ofera flexibilitate in conectare si incarcare pentru dispozitive compatibile.
Si efectiv m-am indragostit de acest cablu, respectiv aceasta implementare, pentru ca mi-a fost extrem de util combo-ul acesta cat timp ROG Swift PG32UCDM a poposit in redactie.
La el incarcam toate device-urile din birou, telefonul, power bank, laptop-uri, modem-uri, gaming handhelds, etc.
Ba mai mult, daca tot am pomenit consolele de gaming portabile, in multe cazuri conectam ROG Ally X, dar nu doar pentru a o incarca prin PD 90W, ci si pentru output video din consola, folosind-o astfel ocazional pe post de mini PC.
Dar n-am terminat capitolul porturi USB prezente pe ROG Swift PG32UCDM, asta pentru ca monitorul include si un hub USB cu trei porturi pentru conectarea perifericelor de gaming sau a altor gadget-uri ce folosesc interfata USB A.
Iar nu in ultimul rand, ROG Swift PG32UCDM beneficiaza si de doua iesiri audio, una analogica 3.5 mm, cat si una optica.
Utilizarea ROG Swift PG32UCDM ofera o experienta placuta, datorita designului ergonomic si a meniului intuitiv. Ajustarea pozitiei monitorului se realizeaza usor, iar butoanele fizice de control sunt bine amplasate.
Meniul OSD este bine structurat si usor de navigat, oferind acces rapid la setarile importante. Si da, avem foarte multe setari si preset-uri disponibile.
Iar functia de salvare a profilurilor personalizate este utila pentru comutarea rapida intre diferite setari.
Concluzie
ASUS ROG Swift PG32UCDM este un monitor exceptional, care redefineste standardele in materie de monitoare de gaming. Desi nu sunt neaparat adeptul monitoarelor de 32″ UHD, acesta categoric m-a facut sa-mi schimb parerea despre monitoarele de genul si cu siguranta o sa-mi lipseasca cand acesta o sa-mi iasa din custodie. Csf, un copil are doi parinti, nu doar unul.
Revenim totusi de la glumele proaste, panel-ul sau QD-OLED este de inalta calitate, o rezolutie nativa 4K cu un refresh rate de 240Hz, acest monitor ofera o experienta vizuala aparte, atat in gaming, continut multimedia sau editare foto.
Design-ul este unul placut, chiar elegant pe alocuri desi vorbim de un monitor de gaming. Functiile suplimentare, precum ASUS OLED Care si GamePlus, adauga valoare monitorului, desi nu m-as fi asteptat la acest lucru initial.
Iar conectivitatea este implementarea care completeaza meniul, facandu-l pe ROG Swift PG32UCDM o bijuterie aparte ce poate face parte din arsenalul unui gamer impatimit.
Si totusi, sunt doua lucruri care ma deranjeaza la ROG Swift PG32UCDM si nu, pretul nu este unul dintre ele.
Asta pentru ca ma asteptam la un pret de vanzare ridicat, vazand specificatiile si caracteristiciile monitorului, dar mai ales vazandu-l si in actiune. Deci chiar daca are un pret ridicat de vanzare, inteleg si motivul pentru care este pozitionat la un asemenea pret de lista.
Ma deranjeaza talpa suportului folosita pe ROG Swift PG32UCDM, este furca aia clasica utilizata pe monitoarele ROG din trecut. Si poate as fi trecut cu vederea daca anul asta nu dadeam cu fruntea de ROG Swift Pro PG248QP, monitor care are o talpa net superioara. Si cred cu tarie ca ROG Swift PG32UCDM ar fi avut doar de castigat daca era livrat si el cu acea talpa sau macar ceva similar.
Al 2-lea lucru care ma irita este acea iluminare care iese de sub talpa. Nu este un “feature” nou pe monitoarele celor de la ASUS, asta pentru ca are ceva vechime pe monitoarele high end din generatiile anterioare.
Totusi, in ultimii ~2-3 ani au fost cateva modele high tier din garderoba celor de la ASUS care nu au “beneficiat” de acest feature inutil si am aplaudat acest lucru. Acum din pacate, s-a intors pe ROG Swift PG32UCDM.
Nu m-ar fi incantat daca ar fi fost roz, verde, portocaliu sau RGB. As fi fost fericit daca ar fi lipsit implementarea sa pe acest monitor. Efectiv nu are o utilitate, este doar un gimmick inutil.
Dar chiar si cu aceste lucruri care ma zgarie pe retina, ROG Swift PG32UCDM este cu singuranta cel mai interesant monitor de gaming pe care l-am intalnit pana acum. La mai multe.