Arhitectura RDNA 3 a marcat o schimbare imensa in designul GPU-urilor din garderoba celor de la AMD, fiind primul pas catre un sistem bazat pe chiplet-uri.
Abordarea avuta de cei de la AMD a separat functiile vitale ale GPU-ului intre Graphics Compute Die, bazat pe procesul de fabricatie pe 5nm, si Memory Cache Die, realizat pe 6nm.
GCD-ul are rolul de a gestiona toate elementele critice pentru procesarea grafica, in timp ce MCD-ul integreaza Infinity Cache si controleaza conectivitatea cu memoria GDDR6.
Compute Units au fost complet reproiectate pentru a creste throughput-ul si pentru a gestiona workload-uri mult mai complexe. Datorita designului dual-issue, aceste unitati au capacittatea de a procesa doua instructiuni simultan in acelasi ciclu, lucru ce aduce o imbunatatire semnificativa in special la capitolul eficienta.
Arhitectura RDNA 3 a introdus si a doua generatie de Ray Accelerators, care imbunatatesc randarea scenelor complexe ticsite cu Ray Tracing. Astfel ii permite unui GPU bazat pe arhitectura RDNA 3 ca iluminarea globala, reflexiile si umbrele sa fie procesate mai rapid si cu un nivel de detaliu superior, ceea ce contribuie la un realism grafic impresionant.
Infinity Cache, introdus initial in RDNA 2, primeste imbunatatiri semnificative pe arhitectura RDNA 3. Scopul Infinity Cache este de a reduce dependenta de latimea de banda a memoriei GDDR6, dar si de a imbunatati performanta bruta in scenarii care implica rezolutii mari si frame rate-uri ridicate. Fluxul de date intre GPU si memoria video este astfel optimizat, reducand latenta si crescand viteza transferului.
Desi nu imi place sa traduc termeni tehnici din engleza in romana, in cazul de fata ma vad nevoit sa o fac pentru ca nu-mi place deloc cum suna in engleza. Pe arhitectura RDNA 3 au fost inclusi si acceleratori AI, ce au scopul complex de machine learning, dar isi asuma si rolul de a fi calauza unei tehnologii avansate precum FidelityFX Super Resolution, cunoscut publicului larg drept FSR. Nu, nu e partid politic.
Acesti acceleratori AI permit algoritmilor de upscaling sa proceseze datele mai eficient, oferind imagini de inalta calitate fara a afecta performanta sau de a ingreuna viata de zi cu zi a GPU-ului.
Bun, v-am introdus nitel in universul RDNA 3, deci avem acum o baza de la care putem trece mai departe in acest material, asta pentru ca ati dedus inca din titlu faptul ca focusul azi nu este arhitectura RDNA 3 de la AMD, ci placa video GIGABYTE Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16GB.
GIGABYTE Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16GB este o placa video bazata pe arhitectura RDNA 3 de la AMD (well doh, despre asta vorbit pana acum), fiind echipata cu procesorul grafic AMD Radeon RX 7800 XT, care include 3840 Stream Processors si poate atinge frecventa in Boost de pana la 2565 MHz, depasind plafonul atins de modelul de referinta avut de AMD Radeon RX 7800 XT.
Memoria GDDR6 de 16 GB, care functioneaza la o viteza de 19.5 Gbps si are o latime de banda de 256 biti, permite gestionarea eficienta a texturilor complexe si scenariilor grafice avansate. O astfel de configuratie prezenta pe o placa video este capabila sa ofere suficienta putere bruta pentru gaming la rezolutii mari, cum ar fi 1440p sau pe alocuri chiar 2160p, mentinand in acelasi timp un frame rate ridicat si stabil.
GIGABYTE Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16GB beneficiaza de doua porturi HDMI 2.1 si doua DisplayPort 2.1, permitand conectivitatea cu monitoare cu refresh rate mare, cat si cu rezolutii mari.
GIGABYTE Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16GB este dotata cu sistemul de racire WINDFORCE, care integreaza trei ventilatoare de 90mm cu lamele optimizate pentru a maximiza fluxul de aer. Sapte heat pipe-uri din cupru asigura disiparea rapida si eficienta a caldurii, iar plate-ul de cupru care face contact direct cu GPU-ul imbunatateste transferul termic.
Ventilatoarele sunt sincronizate pentru a se roti in directii opuse, maximizand astfel eficienta racirii, cat si eliminarea posibilelor turbulente. Iar cand placa nu este solicitata, intra in scena functia 3D Active Fan, care are menirea de a mentine ventilatoarele oprite.
Dimensiunile placii sunt de 302mm in lungime, 130mm in latime si 56mm in inaltime, cu un format PCB ATX, ceea ce o face compatibila cu majoritatea carcaselor disponibile pe piata, de la cele standard ATX, micro ATX sau Fulltower, cat si in cele mini ITX.
Placa GIGABYTE Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16GB include Dual BIOS, permitand comutarea intre doua moduri operationale: unul optimizat pentru performanta maxima si altul pentru functionare silentioasa a placii.
Iluminarea RGB Fusion adauga o nota aparte din punct de vedere vizual, oferind 16.7 milioane de culori si mai multe efecte de iluminare, care pot fi sincronizate cu alte componente si periferice GIGABYTE sau AORUS, iar aceasta customiare are loc prin intermediul aplicatiei GIGABYTE Control Center.
Cu AV1 encoding si acceleratoare pentru AI integrate, placa video Placa GIGABYTE Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16GB este potrivita atat pentru gaming, cat si pentru streaming.
Tehnologiile AMD FidelityFX Super Resolution si Radeon Super Resolution adauga si ele valoarea acestei placi video, asta pentru ca acestea sunt tehnologii care imbunatatesc performanta in jocuri prin utilizarea upscaling-ului inteligent, oferind cadre pe secunda mai multe fara sacrificii in calitatea vizuala.
Benchmark, bata-l vina
Si acum vine partea aia clasica a materialelor pe care le scriu, care desi ar trebui sa le acopar doar din teorie. Pe principul ma trimiti jos ca sa vad ce e in cutia postala, eu trec strada si ma intorc cu un carton de oua la subrat, ca sa-mi fac o omleta consistenta cat rulez benchmark-urile.
Pentru ca o sa fac asta, doar stiti ca sunt ahtiat dupa teste, doar ca nu o voi rula pe platforma de test clasica prezenta in redactie, ci azi, fiind o ocazie mai speciala, voi aduce cateva modificari.
Platforma test
- Carcasa Thermaltake Core P3 TG Pro
- Placa de baza X870 AORUS Elite WIFI7 ICE
- Procesor AMD Ryzen 7 9800 X3D
- Cooler AORUS Waterforce II 360
- Stocare AORUS Gen5 14000 SSD 1TB, Kingston Fury Renegade 2TB
- RAM Kingston Fury Renegade RGB 32GB 8000 MT/s CL 38
- Sursa GIGABYTE UD1300GM PG5
- Sistem operare Windows 11 Pro
- Monitor AORUS FO32U2
Jocuri testate
Lista de jocuri este cea utilizata in prezent de noi cand vine vorba de benchmark-uri rulate pe placi video, procesoare sau laptop-uri ce trec pragul redactiei. Avem o lista medie spre mare, care cuprinde 16 jocuri, asta pentru ca rulez doua variante diferite de Metro Exodus.
In lista sunt jocuri cu cerinte mari, drept urmare placa video GIGABYTE Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16GB o sa-si dezvaluie pragul pe care-l poate atinge.
Am utilizat aproape cel mai demanding preset prezent in fiecare titlu, insa sunt doua jocuri unde am ales sa aduc cateva modificari, anume la Rainbow Six Siege si Rainbow Six Extraction. Mai exact, pentru ca este titlu multiplayer, am optat sa dezactivez motion blur si ce tine de anti aliasing.
Toate titlurile au fost testate in cele mai populare rezolutii din clipa de fata, anume 1920×1080, 2560×1440 si 3840×2160.
- A Total War Saga Troy – Ultra preset
- Assassin’s Creed Valhalla – Ultra High preset
- Assassin’s Creed Mirage – Ultra High preset
- Borderlands 3 – Badass preset
- Cyberpunk 2077 – High preset
- Far Cry 6 – Ultra preset
- Horizon Zero Dawn – Ultimate Preset
- Marvel’s Guardians of the Galaxy – Ultra preset
- Metro Exodus – Ultra preset, Advanced PhysX Off, Hairwork Off
- Metro Exodus Enhanced – Ultra preset, Advanced PhysX Off, Hairwork Off, Reflections Hybrid
- Rainbow Six Extraction – Max details, no AA, Ambient occlusion off
- Rainbow Six Siege – Max details, no AA, Ambient occlusion off
- Red Dead Redemption 2 – Ultra preset
- Shadow of the Tomb Raider – Highest preset
- Strange Brigade – Ultra preset, Async Compute
- Watch Dogs Legion – Ultra preset
- World War Z – Ultra preset
1920 x 1080
Denumire joc | Min FPS | AVG FPS |
---|---|---|
A Total War Saga Troy | 185 | 237 |
Assassin’s Creed Mirage | 68 | 141 |
Assassin’s Creed Valhalla | 73 | 153 |
Borderlands 3 | 61 | 171 |
Cyberpunk 2077 | 97 | 145 |
Far Cry 6 | 151 | 201 |
Horizon Zero Dawn | 79 | 184 |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 144 | 231 |
Metro Exodus | 83 | 154 |
Metro Exodus Enhanced | 71 | 121 |
Rainbow Six Extraction | 221 | 313 |
Rainbow Six Siege | 289 | 496 |
Red Dead Redemption 2 | 66 | 148 |
Shadow of the Tomb Raider | 166 | 244 |
Strange Brigade | 143 | 372 |
Watch Dogs Legion | 77 | 137 |
World War Z | 257 | 328 |
2560 x 1440
Denumire joc | Min FPS | AVG FPS |
---|---|---|
A Total War Saga Troy | 134 | 167 |
Assassin’s Creed Mirage | 53 | 100 |
Assassin’s Creed Valhalla | 57 | 120 |
Borderlands 3 | 57 | 126 |
Cyberpunk 2077 | 72 | 95 |
Far Cry 6 | 135 | 152 |
Horizon Zero Dawn | 73 | 146 |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 121 | 173 |
Metro Exodus | 71 | 119 |
Metro Exodus Enhanced | 59 | 87 |
Rainbow Six Extraction | 167 | 240 |
Rainbow Six Siege | 282 | 368 |
Red Dead Redemption 2 | 61 | 90 |
Shadow of the Tomb Raider | 126 | 169 |
Strange Brigade | 124 | 258 |
Watch Dogs Legion | 68 | 106 |
World War Z | 211 | 250 |
3840 x 2160
Denumire joc | Min FPS | AVG FPS |
---|---|---|
A Total War Saga Troy | 69 | 85 |
Assassin’s Creed Mirage | 40 | 61 |
Assassin’s Creed Valhalla | 41 | 68 |
Borderlands 3 | 46 | 67 |
Cyberpunk 2077 | 33 | 41 |
Far Cry 6 | 79 | 88 |
Horizon Zero Dawn | 54 | 78 |
Marvel’s Guardians of the Galaxy | 75 | 99 |
Metro Exodus | 48 | 73 |
Metro Exodus Enhanced | 33 | 48 |
Rainbow Six Extraction | 69 | 116 |
Rainbow Six Siege | 138 | 177 |
Red Dead Redemption 2 | 47 | 62 |
Shadow of the Tomb Raider | 71 | 86 |
Strange Brigade | 89 | 134 |
Watch Dogs Legion | 37 | 57 |
World War Z | 111 | 129 |
Solutia era pana la urma… aici?
Imi place sa scriu materiale precum acesta pentru ca pot aborda diverse stiluri care-mi sunt dragi, dar mai ales pentru ca-mi pot structura textul astfel incat pot acoperi o droaie de idei. Pot acoperi partea teoretica, unde uneori chiar si eu fac research si mai aflu ceva nou, rulez benchmark-uri care pentru mine este foarte relaxant, poate si pentru ca-mi pun nitel “creativitatea” pe hold si rulez mecanic jocurile sau aplicatiile si trebuie sa fiu atent la cifre.
Dar nu in ultimul rand, cand vine vorba de ultimul capitol al materialului, pot sa-mi las robinetul creativ deschis, poate mai picura ceva ce nu s-a varsat in scris ceva mai sus.
Acum ca ma gandesc mai bine, cum imi structurez materialele sunt fix cum m-a invatat diriginta si profesoara de Limba si literatura romana care m-a luat sub aripa ei intre clasele 6-8. Aoleo, am dat-o in alunecari freudiene.
Dar inainte de a posta concluzia, mai am un mic offtopic, care promit ca se intersecteaza cu subiectul acestui topic.
Sunt foarte recunoscator ca Adi a trecut pragul redactiei GetGeek, asta pentru ca m-a ajutat sa-mi schimb preceptia toxica despre gaming, sau mai bine zis despre necesitatile sale. Odinioara aveam o gandire destul de limitata si elitista, eram pe principiul gamingul de calitate are loc doar impreuna cu componentele si perifericele top tier. Adi, care initial a pornit in viata pe partea opusa mie, fiind un Hagi Tudose din secolul 21, m-a ajutat sa elimit aceasta preconceptie stupida, iar pe alocuri pare ca ne-am intersectat cu trecerea timpului la mijloc. Aparent am fost si eu o influenta nitel benefica in viata lui.
Legatura acestui sinopsis este ca, daca odinioara pentru mine in gaming exista de exemplu doar AMD Radeon 7900 XTX, testand si intelegand mai bine necesitatile si doleantele utilizatorilor de acasa, am ajuns la concluzia ca o placa video precum GIGABYTE Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16GB este un GPU arhisuficient pentru titlurile AAA prezente azi in rezolutie 1440p, insa arhitectura RDNA 3 este capabila sa faca fata si jocurilor ce urmeaza a fi lansate in urmatorii ani.
Cei de la GIGABYTE au facut o treaba excelenta cu implementarea acestui AMD Radeon 7800 XT. Pe langa performantele superioare fata de modelul de referinta, a imbutatit si partea termica, asta pentru ca placa nu trece de pragul de 65 °C oricat de mult m-as stradui sa o chinui in teste, efectiv nu vrea sa stea calda.