Titlul nu m-a inspirat din celebrul anime “My hero academia”, ci are legatura cu fix primul meu gand cand am vazut produsul si am citit ce si cum poate.
In teorie, conceptul de produse “cross platform” este unul extrem de interesant, in special cand vine vorba de periferice de gaming.
Razer nu se afla la prima experienta cand vine vorba de periferice ce pot fi utilizate pe console. Bine, poate nu e corect spus astfel, asta pentru ca desi au termenul “playstation” in denumire, produsul nu este compatibil doar cu consolele celor de la Sony.
Specificatii
Denumire produs | Razer Kaira Pro Playstation |
Tip conectare | Wireless 2.4 GHz, Wireless Bluetooth |
Drivere | Razer TriForce Titanium 50 mm |
Impedanta | 32 Ω |
Greutate | 365g |
Raza wireless | 10m |
Incarcare | USB Type-C |
Durata acumulator | 20 de ore cu iluminare/haptic 50 de ore fara iluminare/haptic |
Compatibilitate | PC, PS5, PS4, platforme mobile |
MSRP | 200 euro |
Constructie
Chiar daca predomina plasticul ca material utilizat in fabricarea lor, Razer Kaira Pro iti lasa totusi senzatia ca ai luat contact cu un produs aproape premium. Plasticul nu are o suprafata fina, ci are striatii usor in relief, astfel pe suprafata nu prea raman amprente.
Ca design seamana vag cu o pereche destul de veche din catalogul celor de la Beats by Dr Dre, anume Beats Audio Beats by Dr. Dre Executive. Lucrul asta il observi in special cand misti cupele si vezi si tijele de suport, ce sunt confectionate cel mai probabil din aliaj de aluminiu.
Unul din atuurile lui Razer Kaira Pro cand vine vorba de constructie este flexibilitatea, dar si faptul ca nu sunt fragile deloc. Poti sa tragi de ele cum iti vine in minte, asta pentru ca trebuie pui in aplicare un plan destul de elaborat ca sa reusesti sa le distrugi. Cupele se misca in toate sensurile, mulandu-se astfel direct pe capul utilizatorului, astfel facilitand sesiuni mai lungi ca durata de timp cand vine vorba de utilizare.
Cand le vezi din exterior te gandesti ca cei de la Razer au mers clasic pe doua culori, alb si negru, fix culorile prezente pe consola Playstation 5. Insa lucrul asta se schimba cand ajungi sa vezi si cupele, asta pentru ca buretele acestora este de culoare albastra, lucru ce face parte din tematica universului Playstation.
Controlul si customizarea lui Razer Kaira Pro Playstation se face in mare parte utilizand butoanele de pe cupe.
Pe cupa stanga se afla portul 3.5 mm la care se conecteaza microfonul detasabil, port USB Type-C pentru charging, buton de on/off, control volum si nu in ultimul rand mute/unmute microfon.
Pe cupa cealalta se gasesc: butonul de comutare intre conexiuni (2.4 Ghz – Bluetooth), control sidetone microfon si trepte haptic (off, low, medium si high).
In cazul in care vede ca nu are catre ce sursa sa faca switch-ul, butonul acesta poate fi utilizat pentru schimbarea equalizer-ului.
Daca tot am pomenit de portul de charging, hai sa specific si ce utilizam din pachet. Asta ignorand clasicele sheet-uri si stickere prezente de fel in pachetele celor de la Razer.
In primul rand, cel mai important “accesoriu”, dongle-ul pentru conexiunea wireless 2.4 GHz, ce se poate conecta la device-uri utilizand portul USB Type-C. Langa el, gasim un prelungitor USB care in portul mama are Type-C. Lucrul asta il gasim la mousii de gaming wireless, chiar si la cei din catalogul celor de la Razer.
Ultimul cablu prezent in pachet este cel de charging, care v-am spus si mai sus ca este Type-C, astfel asigurand o incarcare mai rapida a produsului denumit Razer Kaira Pro, comparativ cu alte produse similare ce folosesc de exemplu micro USB.
Nu in ultimul rand, avem si microfonul detasabil, ce are pickup pattern unidirectional.
Utilizare
Asta cu 4 in 1 cand vine vorba de platforme pe care poti folosi Razer Kaira Pro parca e usor “exagerat”. Ok, poti sa le folosesti la PC, utilizand dongle-ul Type-C din pachet.
Poti utiliza pe device-uri ce sunt capabile sa redea ca output semnal audio pe “frecventa” bluetooth-ului, in speta telefoane, tablete sau chiar televiozare in unele cazuri.
Iar nu in ultimul rand, ultimele doua generatii de console oferite de catre cei de la Sony. Playstation 5 si Playstation 4. Si le-au inclus pe cele din urma ca numere diferite, implicit platforme diferite, desi se bazeaza fix pe acelasi princpiu. Doar ca la una te conectezi la portul USB Type-C, iar la cealalta la portul USB A.
Gaming – Playstation 5 & PC
Nu avea rost sa fac subcategorii separate pentru cele doua platforme. In ambele cazuri, pentru utilizare se conecteaza dongle-ul in portul USB Type-C al consolei, respectiv PC.
In cazul in care se vrea utilizat pe consola Playstation 4, se va utiliza cablul din pachet care l-am denumit mai sus prelungor. In cazul de fata, are rol de adaptor, pentru ca portul tata al acestuia este USB A. Acesta poate avea acest rol si in cazul PC-urilor ce nu disponibil port Type-C.
Cand le-am utilizat pe Playstation 5, am facut-o in jocuri precum Horizon Forbidden West, God of War sau Sekiro. Cand vine vorba de haptic pe console, este o experienta interesanta, dar daca nu este manevrata corespunzator poate sa devina in scurt timp enervant. O sa-ti ia ceva timp de adaptare, mai ales daca esti la prima experienta. Intr-o instanta din joc o sa-ti vibreze atat controller-ul cat si perechea de casti de pe cap.
Pe platforma suprema, adica PC evident, m-am batut cu inamicii mei vesnici din Halo Infinite, Valorant si Call of Duty Warzone. Desi initial comode, dupa o utilizare mai lunga castile pot usor incomode pe cap. Asta daca ai si functia de haptic pornita, in special mai pe intensitate medium sau high.
Si iar o sa fie nevoie de adaptare cand vine vorba de haptic. Sa-ti vibreze casca pe cap cand te ataca inamicii internauti poti deveni foarte usor confuz si iritat pe alocuri, indiferent ca te joci FPS-uri, MOBA-uri sau MMORPG-uri.
Mobile
Cred ca pe mobile a fost cea mai interesanta experienta pentru mine. Asta pentru ca desi sunt niste casti care nu sunt de dimensiuni reduse, stau bine pe cap si sunt confortabile, in special daca nu stai cu orele cu ele pe cap.
Si se aud suficient de tare cat sa scapi de sunetele de fundal, indiferent ca vorbim de vecinul de deasupra care isi testeaza noua bormasina in perete, coworkeri care nu se mai opresc din vorbit sau de ce nu si in public precum in transportul in comun sau chiar la gym.
Dar in ultimele doua instante cel mai probabil iesi mai mult decat trebuie in evidenta. Nu in fiecare zi ii licure cuiva capul intr-un tramvai bucuresteam care trosneste tabla pe el. Sau nu vezi chiar mereu pe cineva intr-o sala de forta care-i tremura capul de la haptic. Oricum ar fi, in ambele instante lumea te-ar banui de altceva.
Voice chat
Din pacate, cel putin din punct de vedere audio, microfonul este cea mai mare hiba a lui Razer Kaira Pro. Pe orice platforma ai conecta si tweak-ui, din pacate in cel mai bun caz reusesti sa te auzi mediocru.
E drept, cand vine vorba de casti de gaming, Razer nu-si doteaza acest segment de produse cu un microfon care sa “rupa” gura targului.
Microfonul se aude similar cu ce ofera de fel fie un producator care recunoscut in piata dar care ofera si variante de produse tip “budget” sau de la producatori care tot catalogul lor este “inspirat” din alti producatori. Practic, cumparaturi de matrite.
Software
Aici sunt usor impartit. Pentru unii utilizatori, in special novici, sistemul de plug and play este perfect, mai ales ca toata configurarea o poti face din butoanele prezente pe cupe.
Dar intervine si partea opusa, cineva care ar dori sa-si configureze ceva mai avansat produsul s-ar simti similar ca Howard Stark.
De ce spun asta? Pai este simplu. Configurarea, culmea, este mai redusa in software. Si asta este valabila doar pe o platforma mobile precum tableta sau telefonul mobil.
Razer Synapse de exemplu nu indentifica perechea de casti, drept urmare daca vrei sa configurezi ceva, trebuie facuta in software-ul/aplicatia in care doresti sa utilizezi Razer Kaira Pro.
Concluzie
Conceptul asta de device ce-l poti face posta de la o platforma la alta este unul interesant. Nu este pentru primada data cand il vedem aplicat si probabil nu o sa fie nici ultima oara.
Razer Kaira Pro sunt niste casti ok in mare parte. Au un confort bun, constructie solida si un design placut si o calitate audio decenta.
Si spun calitate audio decenta pentru ca sound stage-ul nu m-a dat pe spate, iar bass-ul lipseste cu desavarsire. Cand le utilizezi, esti efectiv inundat de medii si cam atat. Iar microfonul nu se ridica deloc la ce asteptari ai avea.
Hapticul este si el ceva ce poate imparti momentan utilizatorii in mai multe tabere. Cei ce li se pare interesant acest concept, dar sunt si utilizatori ca mine care pot trai fara. Adica cei indiferenti.
Functia haptic mi se pare interesanta doar in VR sau in universul cinematografic. In jocuri pe console sau PC nu mi se pare atat interesant ca. De ce totusi sa nu-i spunem direct pe nume. Pare un efect placebo si de exemplu daca asculti muzica, iti lasa falsa impresie ca “wow, ce bass tembel de puternic are perechea asta de casti”. Iar in realiate, bassul lipseste cu desavarsire, cum am specificat cateva randuri mai sus.
Razer Kaira Pro nu este o pereche de casti tocmai ieftina, avand in vedere ca MSRP-ul este de 200 euro. In bugetul poti chiar sa-ti iei doua perechi de casti, unele chiar decente. E drept, daca vrei si wireless, mai complicat, mai ales cand vine vorba de console.
Oricum, exista public tinta pentru fiecare produs. Asa cum Razer Kaira Pro avea publicul lui tinta pe segmentul de Xbox, acum Razer acceseaza si publicul PlayStation. Sau chiar cross platform. Ii spunem de acum crossstation?